söndag 14 december 2008

Julgodis!!

Nu har vi bakat klart! Det var första gången jag gjorde knäck och det var mycket svårare än vad jag trodde! Själva smeten var inte så knepig att göra, det var värre att lägga i den i de pyttesmå formarna! Vi hittade ett bra recept, där knäcken ska stå i micron istället för på spisen! Den skulle stå inne i 8 minuter, men då var den inte klar så vi lät den stå ytterligare 7 min, vilket var alltför länge! Den stelnade på tok för snabbt, och det var ett litet elände att få ner dem i formarna! Jag fick en knäckpärta på fingret, vilket resulterade i en liten brännblåsa på långfingret! Då är det skönt att ha Aloevera-blomman till hands! Det sista i knäckskålen fick bli små fina pingpongkulor!

Pepparkaksdegen blev istället mycket lyckad! Man kan äta upp allt innan man ens har börjat baka, men det skulle inte gillas av pappa som är den som bakar ut alla 300 pepparkakor. Mamma har inget tålamod med det!
Pepparkaksdeg!


Mosad mandel! Överkokad Knäcksmet i micron!

Maria är på hotell med sin familj, så därför lägger jag in ett större finger i bloggen!
Hälsningar E

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

pingpongkulorna är mosterna mkt nyfiken att beskåda över julen...:)