söndag 29 november 2009

Trevlig helg

Oj,oj, vilken helg vi har haft. Inte en lugn stund men det är trevligt det med!
I fredags sov Alva över hos Tilde. Det var första gången hon skulle sova över hos en kompis, så vi var lite nervösa. Jag kunde inte sova någon annanstans än hemma när jag var yngre, så därför var det lite extra nervöst för mig. Men det gick superbra. Jag blev jätteglad, tror att hon är lik Johhny när det gäller detta.
På fredagskvällen hade Anna-Karin bjudning för tjejkompisarna, som vanligt hade vi det trevligt och åt god mat. Var hemma ganska sent, så vi stupade i säng. Vi hade ju sovmorgon så vi låg till 10.00, härligt.
Åkte och hämtade Alva, men hon ville inte följa med hem. Hon hade haft det jätteroligt.
Sen på kvällen åkte vi på tomtesmyg, en mysig tradition vi har här i Torsåker, med häxan Fia-Fia, och tomten mitt ute skogen. Vi kom hem 18.30 då var Alva så trött att hon ville gå upp och lägga sig på en gång, vi hade fått korv med bröd på tomtesmyg så det var bara att gå upp och duscha och borsta tänderna, hon somnade på en gång, inte undra på det för Tilde och hon hade varit uppe till 23.00 kvällen före. Men det gör ingenting, Johnny och jag är så glad för att det gick så bra!!!
Söndagen tänkte vi ta det lite lugnt, men vi åkte i väg på en loppis och där kom vi på att vi skulle baka pepparkakor och lussebullar. Men vi fuskade lite vi köpte färdig pepparkaksdeg. Alva får åka till hennes mormor och morfar och baka pepparkakor, eller egentligen är det bara pappa som bakar, mamma har inte det tålamod som krävs för detta.
Det gick jättebra att baka, det är så mysig att göra saker tillsammans.
Jag har alltid bakat lussebullar med kesella i degen, men jag glömde att köpa så jag blev tvungen att ta ett annat recept och jag tyckte det blev mycket godare, hade dock i lite för mycket mjöl.
På kvällen tittade vi på en Johan Falk film.



Hanna och Stina hemma hos Anna-Karin

Stina hjälper Anna-Karin




Hanna spökar sig



Bilder från tomtesmyg. Alva och häxan Fia-Fia.


Häxan Fia-Fia stod och delade ut godis,
men hon tyckte inte om att man tackade henne.



Häxans korp


Häxans medhjälpare

Häxans spindelsoppa.


Melvin tyckte det var lite kusligt. Här värmer de sig vid en eld.



Alva och Tilde tittar in på tomten och hans nissar


Trollet och getterna som inte blev men på bilden


Alva bakar lussebullar

Pepparkaksbak


Ha det bra önskar Maria

Inga kommentarer: