lördag 13 juni 2009

Ridning

Vilken dag vi har haft, inte en lugn stund. Vaknade tidigt och åkte i väg till stallet, Alva skulle rida. Det var ju ett tag sedan hon hade ridit så hon såg verkligen fram emot det.

Det var en jättefin ridskola som låg brevid en herrgård/slott med en rinnande bäck utanför som mynnade ut i damm. Ute i dammen stod ett lusthus. Kan se framför mig hur de vackra damerna med sina vackra klänningar och sina paraplyn som skyddade mot solen, promenerade där för en herrans massa med år sedan. Jag gillar sånt!!
Men vilken underbar ridskola och personal, de var så trevliga, duktiga, och engagerande, även ungdomarna som hjälpte till var superduktiga.
Alva fick en ganska pigg häst. De fick starta med att skritta, sen sa ridläraren att de skulle få trava. Ja, ja tänkte jag, det blir väl som vanligt att de får trava två varv sen är det bra. Men så blev det inte, det blev trav i nästan en hel timme, med lite andra små övningar emellan. Alva red helt själv, och det gick jättebra att hålla igång hästen. Måste tacka Catrin för hjälpen, Alva har varit och ridit hos henne några gånger och fått hjälp med att hålla igång hästen, och några andra saker som är bra att kunna. (Kommer snart hem igen Catrin, men hästen kanske går på sommarbete och vilar upp sig?)

Vi har ju varit på några andra ridhus och ridit, men det här var verkligen bäst!! Hit vill jag igen!!

Vår älskade hästtjej

Ridhuset

Innan ridningen

Gulligt café som låg brevid stallet.
Tänkte gå in och fika, men de hade inge fikabröd alls så vi struntade i det.


Herrgården ägde stallet på 1800 talet.
Men nu var det hotell och tillhörde svenska kyrkan.
Det fanns ett gulligt kapell inne i herrgården som man kan hålla bröllop och dop i.

En flygel som tillhörde herrgården, fanns en på vardera sida.
Jag älskar att gå och titta på gamla byggnader och slott.
Gjorde det mycket när jag var med mina föräldrar på semester.

Nu ska jag gå och lägga mig, god natt önskar Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!Tänk vad underbart vackra byggnader det finns.Ni har verkligen tur att få åka omkring och se nya platser.//Susanne.

Catrin sa...

Hästen går inte på sommarbete fören vecka 27 och kommer bara gå på bete vecka 27 och 28 för annars blir hon en rund köttbulle :) Så hon får bara 2 veckors vila i sommar så nog finns det tid att rida alltid :)