tisdag 1 september 2009

Vallört

Hej på er, nu var det en stund sen jag var in och skrev lite. I torsdag var Alva och jag till Astrid lindgrens värld. Jag och Alva älskar den parken, Bra priser, otrolig bra miljöer. Skådespelarna är kanon duktiga. Kommer några bilder längre ner på sidan.
Jag måste berätta en liten kul grej, det är så att jag har eksem på överdelen av foten som ser ganska fult ut, det kliar rejält och när jag tar i och kliar så börjar det att blöda. Det är ganska stort. Jag har naturligtvis träffat en läkare på hudvårdskliniken och vi har testat olika salvor och inget har fungerat.
Häromdagen besökte vi en örtträdgård, som var full med olika växter, och till var och en stod det en skylt med vad man använde växten till.
Jag hittade en växt som hette Vallört och på den skylten stod det att man använde den till att läka svåra sår med och var inflammationshämmande. Så jag tog ett blad och provade att gnugga den mot såret, tryckte även ut saften ur skaften, det började att bränna och små irritera en liten stund, men samtidigt var det väldigt skönt. Nu har jag hållit på i över en vecka och eksemet ser jättefint ut och det har helt slutat klia, är det inte helt underbart. Jag har fått en egen jättestor planta, av örtaföreningen.

Hoppitossan (Pippis pappas båt)


Kapten Efraim Långstrump och Pippi



Junibacken

Karlsson på takets miljö

Karlsson och Lillebror

Emil, Ida och Drängen.




Lotta på bråkmakargatan. Här spelade de in filmen från 1992

Lottas rum. Det var här hon klippte sönder tröjan


Vallörten

Örtagården



Jag har fler bilder, men jag vill inte trötta ut er helt. Så de kommer en annan dag.

Ha det bra hälsningar Maria

1 kommentar:

Mamma sa...

Nu får du vårda valörten väl, så att den lever länge och blir till hjälp för dina fötter!
Kram